reklama

Biblia pre chudobných

Prvú časť letnej dovolenky som trávil s rodičmi a súrodencami v rodnej dedinke Žehra priamo pod Spišským hradom. Niečo o nej som písal už v blogu Môj krátky fotonávrat do Žehry. Teraz by som rád napísal niečo o najznámejšej gotickej freske, ktorá sa nachádza v našom ranogotickom kostole Svätého Ducha.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Veľa som o nej počul už ako mladý chalan z výkladov nášho kňaza. Fascinovala ma už vtedy a ak mám príležitosť, vždy sa na ňu idem znova pozrieť. Pred pár dňami počas podrobného pútavého výkladu miestnej pani, ktorá sprevádzala skupinku slovenských a českých turistov, som si uvedomil ďalšie zaujímavé skutočnosti. Jej nadšené rozprávanie ma zaujalo a hoci nie som žiaden expert, rád sa s ním podelím.

Freska Strom života vznikla v 14. storočí a má štyri štvorcové metre. Pomocou znakov a symbolov je na nej zobrazená takmer celá Biblia pre chudobných. V tom čase totiž na dedine málokto vedel čítať, alebo mal doma Bibliu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Kríž rozdeľuje fresku na dve polovice, Starý a Nový zákon. Je zobrazený ako živý strom. V dolnej časti kríža sa nachádza lebka Adama. Nápis hore na kríži nie je klasický INRI - Ježiš Nazaretský, kráľ židovský, ale je tam slovo Adam. Ježiš tu je Adamom Nového zákona. On napravil to, čo Adam svojím hriechom pokazil.

Na pravej strane kríža je zobrazený Starý zákon. V dolnej časti je Adam s Evou. Okolo stromu je had a Eva od neho prijíma jablko. Nad nimi je vyobrazená ženská postava - Synagóga. Je predstaviteľkou Starého zákona. Má zaviazané oči. Sedí na oslovi, ktorý má prelomenú šiju a predné nohy. Chce ísť dopredu, ale nemôže chodiť. Žena drží v jednej ruke hlavu capa, ktorá symbolizuje obeť Starého zákona. V druhej ruke drží prelomenú zástavu. Nad jej hlavou je ruka s mečom. Symboly naznačujú, že takto sa ísť nedá. Ide o ukončenie Starého zákona. V spodnom rohu je symbolický zobrazený príchod Ježiša. Jeho smrť na kríži víťazí nad hriechom a otvára brány podsvetia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na ľavej strane kríža sa opäť nachádza ženská postava Ecclesia - Cirkev. Je predstaviteľkou Nového zákona. Na hlave má korunu. Sedí na zvláštnom zvierati, ktoré má štyri rozličné nohy a hlavy - človeka, vola, orla a leva. Ide o symboly evanjelistov. Žena drží v jednej ruke kalich s hostiou a v druhej ruke má víťaznú zástavu. Dole vedľa kríža je zobrazené vyhnanie Adama a Evy z raja. V hornom rohu je ruka, ktorá otvára kostol, ako symbol neba. Ježiš na kríži sa nakláňa na ľavú stranu k Novému zákonu.

Jedinečnosť tohto ranogotického kostola je v tom, že je z vnútra celý pomaľovaný freskami. Na steny ich maľovali tak, že farbu nanášali do čiastočne uschnutej omietky, a keď uschla vytvoril sa film - freska.

Peťo Zahradník

Peťo Zahradník

Bloger 
  • Počet článkov:  39
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Urobil som aj veľa hlúpostí, ale snažím sa z nich poučiť a ísť stále ďalej. Zoznam autorových rubrík:  Spiš a okolieGrécke ostrovySeverná AfrikaTureckoZo životaPostrehyNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu